Monday, May 28, 2007

"پایان دین

"
معرفی کتاب
اعظم کم گویان
"پایان دین" نوشته سام هریس هنگامی که سال گذشته در آمریکا منتشر شد غوغایی بپا کرد. اکنون این کتاب با جلد شمیز منتشر شده است. "پایان دین" تحلیل خیره کننده ای از تقابل و رویارویی دین و انسان در دنیای امروز ارائه میکند. سام هریس در این کتاب گذاری تاریخی و زنده از تمایل انسان برای تسلیم کردن عقل به اعتقادات مذهبی (که برای توجیه رفتار ضد انسانی و جرائم وحشتناک بکار میروند) را مطرح می کند. سام هریس می گوید در دنیای امروز که دین به سلاح کشتار جمعی تبدیل شده است دیگر نمی توانیم دیدگاههایی که یک خدا را در مقابل خدای دیگری بعنوان حقیقت طرح می کنند تحمل کنیم. سام هریس استدلال می کند که نباید در شرایطی که دین به ابزار سلاخی مردم و گمراهی وسیع آنان تبدیل شده حتی در لفظ و سخن به دین بها بدهیم و آن را تحمل کنیم.
در عین حال که سام هریس در مورد نفوذ عمیق صنعت مذهب در سیاست در "پایان دین" می نویسد از مدارک عملی جدید در باره علم شناخت اعصاب و فلسفه استفاده می کند تا ثابت کند که معنویات و نیازهای روحی انسان دارای مبنای بیولوژیکی درمغز انسان هستند.

"پایان دین" خطرهای صنعت مذهب را بدون واهمه و با قدرت تمام بحث می کند. کتابی که می کوشد دیوارهایی که مردم مذهبی را از انتقاد به دین مصون و ایزوله نگه دارد را ویران کند.


No comments: