Monday, May 28, 2007

سکس و مسائل جنسی در اسلام


برایان ویتاکر- رویترز
ترجمه: نسترن آل آقا
در حالیکه علمای دینی جایگاه برهنگی را در ازدواج مورد سوال قرار داده اند روحانیون اسلامی مشغول بحث داغی بر سر رفتارهای جنسی قابل قبول و مجاز هستند.
یک بحث داغ مذهبی در مصر در جریان است. سوال این است: آیا وقتی مشغول سکس هستید با لباس این کار را می کنید؟ این بحث زمانی شروع شد که دکتر رشاد خلیل یک کارشناس قانون اسلامی از دانشگاه ال ازهر در قاهره هشدار داد که لخت بودن کامل در هنگام رابطه جنسی ازدواج را فاقد اعتبار می کند. علمای دیگر حکم او را رد کردند و از جمله یکی از این علما حکم داد که هر چیزی که زن و شوهر را به یکدیگر نزدیک کند باید مجاز باشد. دیگری گفت اشکالی ندارد که زن و شوهر مادام که به آلت تناسلی یکدیگر نگاه نکنند – یکدیگر را در هنگام سکس ببینند. برای اجتناب از مشکلات در آن ناحیه او پیشنهاد کرد که زوجین زیر پتو سکس داشته باشند.
اسلام برخلاف مسیحیت که سکس را سانسور و سرکوب می کند دارای سنت طولانی در طرح علنی سکس و مسائل جنسی است. این – تا حد معینی سالم تر از مسیحیت است. در حالیکه کشیش های کاتولیک باید عزب بمانند روحانیون مسلمان می توانند ازدواج کنند و از رابطه جنسی با زنانشان لذت ببرند. در بسیاری ا زنقاط دنیای مسلمان بخصوص در مناطقی که مردم فقیر و بیسوادند امام های محلی کسانی هستند که مردم برای امور مربوط به سکس و ازدواج به آنها رجوع می کنند.
طی چند سال گذشته صدها "فتوای" اسلامی غالبا توسط روحانیونی که تحصیلات نامعتبر و پائینی دارند صادر شده که در مورد مسائل مختلف از جمله سکس توسط ای میل برای آنان ارسال شده است. برخی از پاسخ های آنها در مورد اینکه "مسلمانان خوب" در هنگام سکس در رختخواب چه باید بکنند و نکنند چنان بی پرده است که افراد زیر 18 سال باید از خواندن آنها پرهیز کنند. در حالیکه برخی از پاسخ ها روشن است برخی دیگر قابل تفسیر هستند و خواننده بالای 18 سال احتیاج دارد از آخوند دیگری نظرخواهی کند تا بتواند به آن رهنمود بدرستی عمل کند.
واقعیت این است که من هیچوقت فکر نمی کردم که مسلمانان باید در هنگام خصوصی ترین و تنگانتگ ترین لحظات در هنگام سکس باید لباس تنشان باشد تا اینکه چند ماه قبل از سایت "اسلام آن لاین" دیدن می کردم که زیر نظر روحامی معروف و جنجالی یوسف ال غرداوی است.
با صدور فتوایی در مورد سکس دهانی oral sex دکتر غرداوی 79 ساله آن را "یک عمل چندش آور غربی نامید که ناشی از لخت شدن در هنگام سکس و رابطه جنسی است" اما او می گوید: "قضات مسلمان عقیده دارند که شوهر و زن می توانند سکس دهانی داشته باشند و چیز غلطی در این کار نیست اما اگر این کار منجر به بیرون آمدن مایع حاوی اسپرم شود آن وقت این کار مکروه است اما حرام نیست بخصوص اگر زن با آن موافق باشد و به ارگازم برسد – حلال است.
در این مساله دیدگاههای دکتر غرداوی از علمای دیگر که روی اینترنت قرار دارند معتدل تر و غیر سختگیرانه تر است. یکی از آنان می گوید: "سکس دهانی کاملا حرام است ومی افزاید که این عمل شنیع خشم خدا را بر می انگیزد" وهنگامیکه از دیگری درباره مجاز بودن آن سوال می شود جواب می دهد: "من نمی دانم اورال سکس چیست لطفا آن را تعریف کنید"
خود- ارضایی Masterbation عموما مورد غضب علمای اسلامی است اما آنها در مورد میزان حرام بودن آن اتفاق نظر ندارند. سایت اینتر – اسلام آن را عملی آلوده که در بین جوانان امروز نفوذ کرده می نامد. این سایت می گوید خود- ارضایی در بین جوانان رایج شده چون برخلاف رهنمود پیغمبر نسبت به گذشته دیرتر ازدواج می کنند. در نتیجه احتیاج به ارضای جنسی دارند اما نمی توانند بطریق عادی یعنی رابطه جنسی کامل آنرا برآورده کنند. وب سایت "صدای اسلامی" خود- ارضایی را "عملی شیطانی و غیر عادی" که در اسلام حرام است می خواند. پزشکان مضرات فراوان و عواقب زیانباری را برای آن برمی شمارند. تاثیر "به اثبات رسیده" خود- ارضایی که البته شامل صدمه به حس بینایی نیز هست در لیستی از مضرات توسط عبدل عزیز بن باز مفتی اعظم عربستان سعودی مطرح و لیست شد و لیست او در وب سایت های متعددی قرار دارد. بن بازمعتقد است که "خود – ارضایی باعث اختلال در سیستم گوارش و تورم دستگاه تناسلی مردان و صدمه به نخاع ("نقطه ای که اسپرم از آن نشات می گیرد") و لغزش و بی ثباتی در برخی از اندامهای بدن انسان می شود. علاوه براین غدد مغزی دچار ضعف شده وکاهش توانایی ذهنی و فقدان عقل ببار می آید." بعلاوه به دلیل خود- ارضایی دائم اسپرم دارای غلظت نرمال نخواهد بود و در نتیجه به اندازه کافی قوی نیست که زن را حامله کند و یا به تولید مثل کودکانی منجر می شود که دچار انواع بیماریها و اختلالات می شوند. علمای دیگر معتقدند که خود – ارضایی از اساس حرام است اما یک فرد ازدواج نکرده می تواند برای اجتناب از یک گناه جدی تر به آن مبادرت ورزد. یا اینکه خود –ارضایی را برای کاهش "تنش های جنسی و نه برای ارضای تمایل جنسی" موجه می دانند. شیخ مصطفی زرقا در فتوایی برای سایت "اسلام آن لاین" می گوید: "من نتیجه می گیرم که اصل عمومی شریعه (قانون اسلامی) علیه خود- ارضایی است چون این روش طبیعی برآورده کردن تمایلات جنسی نیست بلکه تخطی از قانون اسلامی است و همین برای محکوم نمودن آن کافی است هر چند که این عمل مشمول ممنوعیت مطلق نمی شود.بین علما توافقی عمومی بر سر بوسیدن وجود دارد. زنان و مردان نباید تا قبل از ازدواج یکدیگر را ببوسند مگر اینکه با هم رابطه خونی و خویشاوندی نزدیک داشته باشند. بوسیدن دو جنسی تا آنجایی مجاز است که بدون شهوت و بوسه بر دهان نباشد. دست و گونه جاهایی هستند که بوسیدن آنها ترجیح داده شده است. بوسیدن پیشانی هم خوبست چون پیغمبر دست لطفی بین دو چشم مردی زده بوده است. براین زمینه اصل اخلاقی "بوسه زندگی" یعنی نجات از راه تنفس مصنوعی در وب سایت "اسلام آن لاین" مورد بحث قرار گرفته است. این وب سایت از دکتر احمد محمد کنعان رئیس دپارتمان بیماریهای عفونی بخش درمان مقدماتی در بیمارستان شرق عربستان سعودی نقل کرده است. "بوسه زندگی قانونا مجاز است چون راهی برای نجات است البته اگر خدا بخواهد. لازم نیست بگوئیم اقدام به آن زمانی مجاز است که هیچ چاره دیگری نباشد. اگر فرد قربانی فوت کرده باشد تنفس مصنوعی از راه دهان مجاز نیست چون دیگر لزومی ندارد." "اسلام آن لاین" می گوید: "کسی که تنفس مصنوعی از راه دهان را انجام می دهد باید مراقب باشد آن را بدور از شهوت و لذت انجام دهد."در میان وب سایت های اسلامی درباره سکس از راه معقد بین زن و مرد عدم توافق وجود دارد. آیت العظمی سیستانی بالاترین مرجع شیعه درعراق می گوید: "قویا نامطلوب است" اما مجاز است اگر زن بخواهد. بنظر می آید این یک نظر مشترک است اما روحانیون سنی آن را قبول ندارند. "سکس از راه معقد گناهی فاحش و کاملا ممنوع است چه زن با آن موافق باشد یا مخالف. بیشترین مخالفت مذهبی با سکس از راه معقد بدلیل مساله تولید مثل بعنوان هدف اصلی ازدواج است همان دلیلی که باعث مخالفت علمای اسلامی با خود- ارضایی می شود: "اتلاف ماده جنسی ". دقیقا بخاطر پیشگیری از بارداری است که برخی از مسلمانان از راه معقد سکس دارند. مردی که برای وب سایت "سوال و جواب" سوال فرستاده است می نویسد که همسرش با آن مشکلی ندارد. او می نویسد: "من فکر می کنم بهترین راه برای مساله تنطیم خانواده است" و می گوید بسیاری از دوستانش مخالف نظر او هستند. "من گیج شده ام لطفا مرا راهنمایی کنید." مفتی ابراهیم دسائی پاسخ می دهد: "اینکه این نوع سکس از وسایل پیشگیری از بارداری بهتر است استفاده از آن را توجیه نمی کند. ا ز این روش شنیع استفاده نکنید و بجای آن از وسایل مختلف موجود در بازار استفاده کنید."
گرچه علمای مسلمان حاملگی را دلیل اولیه سکس و ازدواج می دانند اما در مورد تنظیم خانواده مصلحت گرا تر از کلیسای کاتولیک هستند. وسایل جلوگیری از بارداری مجاز هستند گرچه احکام اسلامی ممکن است پیچیده باشند. روحانیون شیعه منعطف تر از سنی ها هستند. از جمله " ازدواج موقت" یک سنت شیعه است که ذرعمل فحشا را قانونی می کند. روحانیون سنی بخصوص در سنت وهایی هرچه را که کمترین عنصر لذت بخشی را دارد حرام می کنند.

No comments: